Stichting Ongekende Talenten
  • Home
  • Over ons
    • Over ons
    • Veelgestelde vragen
    • Nieuws
  • Activiteiten
    • Vacatures en evenementen delen
    • Seminars
    • Workshops
    • Ongekende Talentenmarkt
  • Voor Talenten
    • Talenten Netwerk
    • Tips voor talenten
  • Voor werkgevers
    • Inclusie en diversiteit tips
  • Vacatures
  • Contact

GOOGLE JEZELF!
​TIPS VOOR SUCCESVOL ONLINE PERSONAL BRANDING

​_______

​Zeven manieren om je online reputatie te verbeteren
Als ik jouw naam intyp op Google, wat vind ik dan? Die ene foto tijdens het feestje van een vriendin waar jij met een nepsnor op een Mojito naar binnen giet? Een liefdesgedicht dat je ex voor je schreef? Dat je lid bent van de Mopshondenvereniging Noord-Nederland? Of je LinkedIn profiel? Ik hoop het laatste, want (toekomstige) werkgevers, recruiters en zakenpartners Googelen je vaak voordat ze je uitnodigen voor een sollicitatiegesprek, winstgevende opdracht of een opname die wordt uitgezonden op radio of tv.
Tijdens de workshop ‘Succesvol online profileren’, onderdeel van het Ongekende Talentenseminar van donderdag 15 oktober 2016, zei performance consultant Lisa Kong dat LinkedIn de beste manier is om jezelf professioneel vindbaar te maken. 

Laat je ‘endorsen’
Heb je een keer een award gewonnen voor iets? Iemand gecoached die succesvol is geworden? Informatie verspreid op een evenement?
Zet het op je LinkedIn profiel! Je kan dit doen onder één van de bestaande velden, maar een post erover schrijven waar je een persoonlijke twist aan geeft werkt ook goed. Daarnaast kan je mensen in jouw LinkedIn netwerk vragen je te beoordelen op je skills -zij kunnen je ‘endorsen’ waarna hun profielfoto achter je skill verschijnt- en ‘reviews’ voor je schrijven. Dat is goed voor jouw reputatie en geloofwaardigheid. Houd wel in de gedachte dat een breed scala van specialisaties die endorsed zijn niet laat zien dat jij gefocust bent!
Goed en geïnteresseerd zijn in alles is onmogelijk en kan averechts werken. Wat wel vruchtbaar is, is om over je werk te bloggen.

Deel je expertise via een blog
Er bestaan veel online blogs waar jij als gastblogger jouw expertise op een bepaald gebied kan tonen. Als je jouw kennis en kunde over een onderwerp via deze weg deelt, kun je gemakkelijk jouw online reputatie verbeteren. Dat kan natuurlijk ook als je jouw eigen blog hebt.
Bepaal voordat je over jezelf gaat publiceren jouw belangrijkste online platformen, deel jouw passie via deze kanalen en zorg voor frequente updates. Heb je een eigen website of sta jij op de website van een ander? Zorg dan dat je daar een eigen pagina op hebt die meer over jezelf vertelt. Mensen willen zien wat jou uniek maakt en wie jij echt bent. Doe dat bij voorkeur niet alleen via teksten en afbeeldingen, maar ook via video’s en (interne en externe) links. Zorg in ieder geval dat je jouw eigen verhaal klaar hebt, besef dat er niemand is zoals jij, deel jouw passie en creëer bereik!

De yab yab yab right hook strategie
Om mensen aan je te binden, jouw deskundigheid te delen en om endorsements te vragen, is het slim om de ‘Yab yab yab right hook’ strategie van marketing goeroe Gary Vaynerchuk te gebruiken. Dat komt erop neer dat je mensen, waar je iets van wilt, eerst meerdere malen iets aanbiedt in plaats van ze gelijk te vragen iets voor jou te doen. Veel bloggers  die zich verdiepen in een gezonde levensstijl geven om deze reden bijvoorbeeld gratis producten en Webinars weg. Soms is het liken en delen van iemands Facebookpagina al voldoende.
Maar bedenk voordat je iemand (die invloedrijk is) benadert, dat je in ieder geval een wederdienst of beloning hebt die jij terug kunt geven voor een eventuele gunst. Terwijl mensen in het algemeen welwillend zijn om je skills op LinkedIn te endorsen, is netwerken geen eenrichtingsverkeer.

Gebruik online media om jouw netwerk te onderhouden
En netwerken is volgens Lisa Kong ook niet gebaseerd op afwachten of onvoorbereid zijn. Als je weet dat je in gesprek gaat met een interessante connectie of mogelijk toekomstige werkgever, heb je diegene eerst gegoogeld. Zoek naar gemeenschappelijke raakvlakken met je gesprekspartner en neem interessante punten mee in de conversatie. Haak aan door bijvoorbeeld te laten weten dat je iemands blog hebt gelezen en graag meer wilt weten. And last but not least: zorg voor een follow up! Geef aan dat je van plan bent die persoon toe te voegen aan je LinkedIn netwerk en bijvoorbeeld uit te nodigen voor een vervolgafspraak. De truc is om het gewoon te doen!

Verdiep je in Search Engine Optimalisation
Wat je ook moet doen is uitzoeken hoe SEO, oftewel Search Engine Optimalisation, werkt. Tegenwoordig is het belangrijk dat zoekmachines jouw online content goed kunnen vinden. Dit kan zelfs hét verschil maken, want zoals je weet bestaat er nauwelijks nog een onderwerp waar iemand anders al iets op het internet over heeft gezet. Hoe zorg je nu dat jouw website, videotutorial, blog of project bovenaan de lijst zoekresultaten staat? Zorg in ieder geval dat je specifiek bent. ‘Gezonde recepten met kikkererwten’ doet het beter dan alleen ‘Gezonde recepten’. Verder kun je tags toevoegen, trefwoorden die verbonden zijn aan de door jou gepubliceerde inhoud. Bij een videoblog op Youtube is het van belang dat je alle tekst van het filmpje volledig uitschrijft in de beschrijving. Google kan je beste vriend zijn, maar kan geen video’s of afbeeldingen lezen. Als je een WordPress website hebt kun je via www.yoast.com een plug-in vinden die zorgt voor extra automatische invulvelden behind the scenes, om de vindbaarheid van je website te vergroten. Tenslotte is ook www.moz.com een handige website om te checken op het gebied van SEO.

Google jezelf!
Als je alle bovenstaande punten in acht hebt genomen en klaar bent voor je vernieuwde en succesvollere online zelf, is het tijd voor de ultieme test van Lisa Kong: google jezelf en check wat eruit komt. Kijk naar de top 20 zoekresultaten, ga na waar je vindbaar bent, wat voor informatie er boven komt en hoe representatief die is. Laat het ook controleren door iemand anders. Als het goed is zijn je professionele kansen vergroot door deze geblogde snelcursus ‘Succesvol Online Profileren’ van Lisa Kong! Elke reis begint met een eerste stap…Improve everyday.

De tips voor talenten van Lisa Kong:
  • Zorg voor een up-to-date LinkedIn profiel;
  • Laat je ‘endorsen’;
  • Deel je expertise via een blog;
  • Gebruik de yab yab yab right hook strategie: eerst geven, dan nemen;
  • Gebruik online media om je netwerk te onderhouden;
  • Verdiep je in Search Engine Optimalisation: zorg dat je goed vindbaar bent;
  • Google jezelf!
Foto
Algemeen
_______
Over ons
Veelgestelde vragen
Privacy- en cookieverklaring
Contact
_______
Linkedin en bedrijfspagina​
Instagram

​Facebook
E-mail
Contactformulier
Activiteiten
_______
Vacatures en evenementen delen
Seminars
Workshops
Ongekende Talentenmarkt

Privacy- en cookieverklaring | Disclaimer                                                                                                         Copyright 2023 Stichting Ongekende Talenten  | All rights reserved

  • Home
  • Over ons
    • Over ons
    • Veelgestelde vragen
    • Nieuws
  • Activiteiten
    • Vacatures en evenementen delen
    • Seminars
    • Workshops
    • Ongekende Talentenmarkt
  • Voor Talenten
    • Talenten Netwerk
    • Tips voor talenten
  • Voor werkgevers
    • Inclusie en diversiteit tips
  • Vacatures
  • Contact