Stichting Ongekende Talenten
  • Home
  • Over ons
    • Over ons
    • Veelgestelde vragen
    • Nieuws
  • Activiteiten
    • Vacatures en evenementen delen
    • Seminars
    • Workshops
    • Ongekende Talentenmarkt
  • Voor Talenten
    • Talenten Netwerk
    • Tips voor talenten
  • Voor werkgevers
    • Inclusie en diversiteit tips
  • Vacatures
  • Contact

PERSONAL BRANDING, HOE DOE JE DAT? 
TWAALF TIPS VAN RECRUITER CEMIL

​_______

“Personal branding” is een manier om jezelf zowel offline als online te profileren. Door jezelf als een merk te zien, niet om jezelf als product te verkopen, maar om jouw talenten zichtbaar te maken, kan je jezelf onderscheiden van anderen. Wat zijn jouw talenten, kwaliteiten en ambities en hoe kan je ze inzetten om jouw doelen te bereiken? Cemil Yilmaz, oprichter van See Why; gericht op recruitment van starters en deelt zijn tips over personal branding tijdens een sollicitatieprocedure.
Personal branding, jezelf onderscheiden van anderen, is belangrijk. Als recruiter ziet Cemil vaak dat 100 kandidaten op 1 vacature solliciteren. Elke recruiter heeft beperkte tijd om jouw cv te bekijken. Hoe onderscheid jij dan jouw cv van de 99 andere cv’s? En dan gaat het niet alleen om de opmaak en inhoud van je cv. Met personal branding kan je jezelf beter profileren, lees hieronder de tips voor talenten van Cemil:
​
  • Verdiep je in de functie en organisatie
Lees de vacature goed door en verdiep je in de organisatie. Bekijk de website, lees het jaarverslag, raadpleeg jouw netwerk en vraag een kennis, die al bij de organisatie werkt, om meer informatie. Naast de organisatie zelf, is het ook belangrijk om onderzoek te doen naar de afdeling of het team, er zijn namelijk cultuurverschillen binnen afdelingen. Hetzelfde geldt voor de functie: doe hier onderzoek naar en kijk naar de doorgroeimogelijkheden en arbeidsvoorwaarden (o.a. cao).​

  • Jouw online imago is belangrijk
Wees je bewust van wat je op social media plaatst. Werkgevers nemen vaak de tijd om jou te googelen als je een interessant cv hebt.
Google jezelf om te kijken welke berichten en foto’s verschijnen. Zijn het feestfoto’s of is het een representatieve LinkedIn foto? Ontwikkel een goed LinkedIn profiel zodat je vindbaar bent en ook online een goede indruk kan achterlaten. Lees hier een aantal tips over online personal branding.
​
  • Pas jouw cv en sollicitatiebrief aan
Het is belangrijk dat jij jouw brief en cv aanpast aan de vacature, het functie-profiel en de organisatie. Solliciteer je bijvoorbeeld naar een onderzoeksfunctie, schrijf dan op wat je op het gebied van onderzoek hebt gedaan. Solliciteer je naar een sales functie, leg dan meer de nadruk op je commerciële ervaring.

  • Gebruik een zakelijke foto
Plaats een representatieve foto rechtsboven van jouw cv en op LinkedIn. Een frisse foto zorgt voor een goede eerste indruk. 

  • Schrijf een persoonlijk profiel
Het traditionele cv is een lijstje van je werkervaring, opleidingen, nevenactiviteiten en eventueel hobby’s. Voeg er een kort persoonlijk profiel aan toe waarin je laat zien wat je drijfveren, ambities en talenten zijn. Het gaat om het vertrouwen: een recruiter moet een behaaglijk gevoel krijgen van jouw profiel. Schrijf over jouw visie, wat je wil en hoe jouw ideale loopbaan eruitziet. Zorg dat je anders bent dan anderen door jouw unieke talenten naar voren te brengen.
​
  • Zorg voor een goede structuur van je cv
Gebruik bij alle gedeeltes kopjes zoals werkervaring, stage, nevenactiviteiten, buitenlandervaring en wat jouw taken, verantwoordelijkheden en resultaten bij de verschillende functies zijn geweest. Laat bij resultaten zien wat je concreet hebt gedaan: bijvoorbeeld het organiseren van een evenement, hoeveel mensen erop af zijn gekomen en wat je met dat evenement hebt bereikt.

  • Benoem jouw talenten, kwaliteiten en competenties
Hoewel steeds meer jongeren met een biculturele achtergrond een hbo of wo opleiding hebben afgerond, zijn werkgevers niet in staat om bicultureel talent te vinden. Dit heeft verschillende oorzaken: verkeerde wervingskanalen, een subjectieve selectieprocedure die niet cultuuronafhankelijk is, arbeidsmarktdiscriminatie etc. Grote werkgevers kijken op een conservatieve manier naar talent, men selecteert vaak op de “koninklijke route” waarbij studenten via het vwo de universiteit bereiken. Stapelaars vallen in de voorselectie doorgaans al snel af terwijl multiculturele talenten vaak vanuit het mbo of hbo doorgestroomd zijn naar het hbo of wo. Recruiters kunnen dit interpreteren als een negatieve eigenschap, terwijl dit vanuit een ander perspectief een indicatie van drive en doorzettingsvermogen kan zijn.
​Probeer daarom een positieve draai te geven aan de ontwikkelingen in je loopbaan: geef bijvoorbeeld aan dat het ‘stapelen’ aantoont dat je een persoon bent die gedreven is en hard kan werken.

  • Zorg ervoor dat je opvalt
Wil je echt opvallen? Profileer jezelf dan op een creatieve manier. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een infographic, een PowerPoint presentatie of filmpje. Als je een filmpje maakt: maak het niet te lang, denk bijvoorbeeld aan een presentatie van jezelf van niet langer dan één minuut.

  • Vraag meerdere personen om jouw cv en sollicitatiebrief te lezen
Vraag minimaal 5 personen (uit verschillende netwerken) om jouw cv en sollicitatiebrief te lezen, voordat je solliciteert. Zo voorkom je spel- en grammaticafouten. Gebruik actief taalgebruik in gesprekken en brieven. Het is belangrijk om direct te communiceren. Vermijd woorden als ‘zouden/willen/kunnen’ en neem in plaats daarvan actief taalgebruik. Schrijf bijvoorbeeld “Ik organiseerde…” in plaats van “het evenement werd door mij georganiseerd”. Gebruik dit voorbeeld zowel in je sollicitatiebrief als tijdens het sollicitatiegesprek. Geef direct antwoord op vragen en gebruik voorbeelden om je competenties aan te tonen.

  • Het sollicitatiegesprek; de eerste indruk is belangrijk
Zorg dat je een kwartier van tevoren aanwezig bent zodat je in alle rust aan de omgeving kan wennen en zonder stress aan het gesprek kan beginnen. Doe onderzoek naar de organisatiecultuur en kleed je bijvoorbeeld niet te formeel of te informeel. Denk aan je persoonlijke verzorging. Dames, voorkom overmatig gebruik van make-up, en mannen zorg dat je baard er goed verzorgd uitziet. Let ook op je geur, ga bijvoorbeeld niet vlak voordat het gesprek begint ‘even een sigaretje roken’ want de rooklucht blijft hangen. Voor niet-rokers kan dit erg onaangenaam zijn.
Lees jouw brief en cv goed door voordat je naar een sollicitatiegesprek gaat. Er worden namelijk vaak vragen gesteld over jouw brief of cv. Pas jezelf aan, aan de omgeving en kleed je formeel om te voorkomen dat je 'underdressed' aan tafel zit. Het omgekeerde geldt uiteraard ook.
Tijdens het gesprek is het belangrijk om te laten zien wat jouw meerwaarde voor de organisatie kan zijn. Onderbouw dit met ervaringen uit het verleden of nieuwe ideeën voor de organisatie. Denk vooraf na welke vragen je zou willen stellen tijdens het sollicitatiegesprek, schrijf de vragen op en neem tijdens het sollicitatiegesprek ook zelf initiatief door een wedervraag te stellen. 


  • Profileer jezelf in diverse netwerken
Als het gaat om nevenactiviteiten, is het belangrijk om ook uit jouw comfortzone te treden. Vaak blijven mensen in het netwerk hangen van mensen die ze al kennen en waar ze zich ‘van nature’ thuis voelen. Dat kan goed zijn om jezelf te ontwikkelen maar het is ook van belang om netwerken buiten jouw eigen culturele groep op te bouwen. De meest ideale situatie is om verbindingen te maken tussen diverse culturele netwerken en een mix te creëren tussen zowel niet-westerse als westerse netwerken. Zo leer je schakelen tussen verschillende omgevingen en culturen, een belangrijke competentie op de arbeidsmarkt.

  • Kies bewust een studie
Voor starters en gevorderde studenten kan deze tip te laat komen. Veel studenten kiezen massaal voor een studiekeuze op basis van sociaaleconomische status. Financiële waardering wordt vaak belangrijker geacht dan persoonlijke passie, waardoor veel studenten, vooral studenten met een migrantenachtergrond, dezelfde studiekeuze maken. Vaak wordt economie en rechten gekozen in plaats van natuur en techniek, terwijl hier veel meer openstaande vacatures zijn vanwege het tekort aan arbeidskrachten en de behoefte in de toekomst alleen maar zal toenemen. Het is belangrijk om te kiezen voor een studie waar je gepassioneerd over bent én waar je perspectief op de arbeidsmarkt op hebt.
Foto
Algemeen
_______
Over ons
Veelgestelde vragen
Privacy- en cookieverklaring
Contact
_______
Linkedin en bedrijfspagina​
Instagram

​Facebook
E-mail
Contactformulier
Activiteiten
_______
Vacatures en evenementen delen
Seminars
Workshops
Ongekende Talentenmarkt

Privacy- en cookieverklaring | Disclaimer                                                                                                         Copyright 2023 Stichting Ongekende Talenten  | All rights reserved

  • Home
  • Over ons
    • Over ons
    • Veelgestelde vragen
    • Nieuws
  • Activiteiten
    • Vacatures en evenementen delen
    • Seminars
    • Workshops
    • Ongekende Talentenmarkt
  • Voor Talenten
    • Talenten Netwerk
    • Tips voor talenten
  • Voor werkgevers
    • Inclusie en diversiteit tips
  • Vacatures
  • Contact