Ongekende Talenten
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
    • Over ons
    • Veelgestelde vragen
  • Activiteiten
    • Vacatures delen
    • Seminars
    • Ongekende Talentenmarkt
  • Tips voor talenten
  • Vacatures
  • Contact

Personal Branding, hoe doe je dat? 
Twaalf tips van recruiter Cemil

“Personal branding” is een manier om jezelf zowel offline als online te profileren. Door jezelf als een te merk zien, niet om jezelf als product te verkopen, maar om je talent zichtbaar te maken, kan je jezelf onderscheiden van anderen. Wat zijn jouw talenten, kwaliteiten en ambities en hoe kan je ze inzetten om jouw doelen te bereiken? Cemil Yilmaz, oprichter en directeur van See Why, richt zich op recruitment van hoger opgeleide starters en werkgevers en deelde zijn tips over personal branding tijdens het sollicitatieproces.
Personal branding, jezelf onderscheiden van anderen, is belangrijk. Als recruiter ziet Cemil vaak dat 100 kandidaten op 1 vacature solliciteren. Elke recruiter heeft beperkte tijd om jouw cv te bekijken. Hoe onderscheid jij dan jouw cv van de 99 andere cv’s? En dan gaat het niet alleen om de opmaak en inhoud van je cv. Met personal branding kan je jezelf beter profileren, lees hier de tips voor talenten van Cemil:

  • Schrijf een persoonlijk profiel.
Het traditionele cv is een lijstje van je werkervaring, opleidingen, nevenactiviteiten en eventueel hobby’s. Voeg er een kort persoonlijk profiel aan toe waarin je laat zien wat je drijfveren, ambities en talenten zijn. Het gaat om het vertrouwen: een recruiter moet een behaaglijk gevoel krijgen van jouw profiel. Schrijf over jouw visie, wat je wil en hoe jouw ideale loopbaan eruitziet. Zorg dat je anders bent dan anderen door jouw unieke talenten naar voren te brengen.

  • Belicht je kwaliteiten en competenties.
Uit cijfers blijkt dat vooral vrouwen het beste presteren in het hoger onderwijs. Hoewel steeds meer jongeren met een niet-westerse culturele achtergrond hoger opgeleid zijn, zijn werkgevers niet in staat om multicultureel talent te vinden. Dit heeft verschillende oorzaken: verkeerde wervingskanalen, een subjectieve selectieprocedure die niet cultuuronafhankelijk is, arbeidsmarktdiscriminatie en meer. Grote werkgevers kijken op een conservatieve manier naar talent, men selecteert vaak op de “koninklijke route” waarbij studenten via het vwo de universiteit bereiken. Stapelaars vallen in de voorselectie doorgaans al snel af terwijl multiculturele talenten vaak vanuit het mbo of hbo doorgestroomd zijn naar het hbo of wo. Recruiters interpreteren dit als een negatieve eigenschap terwijl het vanuit een ander perspectief als een indicatie van drive en doorzettingsvermogen kan fungeren. Probeer daarom een positieve draai te geven aan de ontwikkelingen in je loopbaan: geef bijvoorbeeld aan dat het ‘stapelen’ aantoont dat je een persoon bent die gedreven is en hard kan werken.

  • Gebruik een zakelijke foto.
Probeer om een representatieve foto rechtsboven je cv te plaatsen. Een frisse foto zorgt voor een goede eerste indruk.

  • Pas per werkgever je cv aan
Solliciteer je bijvoorbeeld op een onderzoeksfunctie, schrijf dan op wat je op het gebied van onderzoek hebt gedaan. Solliciteer je op een sales functie, leg dan meer de nadruk op je commerciële ervaring.

  • Zorg voor een goede structuur van je cv
Gebruik bij alle gedeeltes kopjes zoals werkervaring, stage, nevenactiviteiten, buitenlandervaring en wat jouw taken, verantwoordelijkheden en resultaten bij de verschillende functies zijn geweest. Laat bij resultaten zien wat je concreet hebt gedaan: bijvoorbeeld het organiseren van een evenement, hoeveel mensen erop af zijn gekomen en wat je met dat evenement hebt bereikt.

  • Laat je sollicitatiebrief door anderen controleren
Laat je brief door een stuk of 10 mensen lezen voordat je het opstuurt. Zo voorkom je spel- en grammaticafouten. Gebruik actief taalgebruik in gesprekken en brieven die je rondstuurt. Het is belangrijk om direct te communiceren. Vermijd woorden als ‘zouden/willen/kunnen’ en neem in plaats daarvan actief taalgebruik. Schrijf bijvoorbeeld “Ik organiseerde…” in plaats van “het evenement werd door mij georganiseerd”. Gebruik dit zowel in je sollicitatiebrief als tijdens het sollicitatiegesprek. Geef direct antwoord op vragen en gebruik voorbeelden om je competentie aan te tonen.

  • Doe goed onderzoek naar de organisatie.
Bekijk de website, lees het jaarverslag of informeer bij iemand die al bij de organisatie werkt en vraag naar meer informatie. Pas jezelf aan de omgeving aan, kleed je formeel als je solliciteert om te voorkomen dat je “underdressed” aan tafel zit. Het omgekeerde geldt uiteraard ook. Neem tijdens het sollicitatiegesprek ook zelf initiatief door vragen voor te bereiden en een wedervraag te stellen. Tijdens het gesprek is het belangrijk om te laten zien wat jouw meerwaarde voor de organisatie kan zijn. Onderbouw dit met ervaringen uit het verleden of nieuwe ideeën voor de organisatie. Naast de organisatie zelf, is het ook belangrijk om onderzoek te doen naar de afdeling of het team, er zijn namelijk cultuurverschillen binnen afdelingen. Hetzelfde geldt voor de functie: doe hier onderzoek naar en kijk naar de doorgroeimogelijkheden.

  • Je online imago
Wees je bewust van wat je op social media plaatst. Werkgevers nemen vaak de tijd om jou te googlen als je een interessant cv hebt.
Google jezelf om te kijken welke berichten en foto’s verschijnen. Zijn het feestfoto’s of is het een representatieve LinkedIn foto? Ontwikkel een goed LinkedIn profiel zodat je vindbaar bent en ook online een goede indruk kan achterlaten. Lees hier een aantal tips over online personal branding.

  • Personal branding.
Wil je echt opvallen? Profileer jezelf dan op een creatieve manier. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een infographic, een powerpoint of filmpje. Als je een filmpje maakt: maak het niet te lang, denk bijvoorbeeld aan een presentatie van jezelf van niet langer dan één minuut.

  • De eerste indruk is belangrijk.
Zorg dat je een kwartier van tevoren aanwezig bent zodat je in alle rust aan de omgeving kan wennen en zonder stress aan het gesprek kan beginnen. Doe onderzoek naar de organisatiecultuur en kleed je bijvoorbeeld niet te formeel of te informeel. Denk aan je persoonlijke verzorging. Dames, voorkom overmatig gebruik van make-up, en mannen zorg dat je baard er goed verzorgd uitziet. Let ook op je geur, ga bijvoorbeeld niet vlak voordat het gesprek begint ‘even een sigaretje roken’ want de rooklucht blijft hangen. Voor niet rokers kan dit erg onaangenaam zijn.
– Voordat je naar een sollicitatiegesprek gaat, lees je eigen brief goed door. Er worden namelijk vaak vragen gesteld over de dingen die je in de brief hebt geschreven.

  • Profileer jezelf in diverse netwerken
Als het gaat om nevenactiviteiten, is het belangrijk om ook uit jouw comfortzone te treden. Vaak blijven mensen in het netwerk hangen van mensen die ze al kennen en waar ze zich ‘van nature’ thuis voelen. Dat kan goed zijn om jezelf te ontwikkelen maar het is ook van belang om netwerken buiten jouw eigen culturele groep op te bouwen. De meest ideale situatie is om verbindingen te maken tussen diverse culturele netwerken en een mix te creëren tussen zowel ‘autochtone’ als ‘allochtone’ netwerken. Zo leer je schakelen tussen verschillende omgevingen en culturen, een belangrijke competentie op de arbeidsmarkt.

  • Kies bewust een studie
Voor starters en gevorderde studenten kan deze tip te laat komen. Veel studenten kiezen massaal voor een studiekeuze op basis van sociaaleconomische status. Financiële waardering wordt vaak belangrijker geacht dan persoonlijke passie, waardoor veel studenten, vooral studenten met een migrantenachtergrond, dezelfde studiekeuze maken. Vaak wordt economie en rechten gekozen in plaats van natuur en techniek, terwijl hier veel meer openstaande vacatures zijn vanwege het tekort aan arbeidskrachten en de behoefte in de toekomst alleen maar zal toenemen. Het is belangrijk om te kiezen voor een studie waar je gepassioneerd over bent én waar je perspectief op de arbeidsmarkt op hebt.

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze laatste ontwikkelingen. 

Verzenden

Privacy- en cookieverklaring                                                                                                                        Copyright 2020 Stichting Ongekende Talenten  | All rights reserved

  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
    • Over ons
    • Veelgestelde vragen
  • Activiteiten
    • Vacatures delen
    • Seminars
    • Ongekende Talentenmarkt
  • Tips voor talenten
  • Vacatures
  • Contact